On õnn omada kolleege, kes veavad ja aktiivselt toimetavad Eesti Reggio Emilia ühingus. Sel moel õnnestub ka ühinguga veel mitteliitunutel toimuvaga kursis olla ja Inspiratsioonipäevale kohale tulla.
Tõele au andes, pole kiiretel tööpäevadel ei aega ega mahti postkasti saabuvaid pikemaid üldkirju väga põhjalikult läbi lugeda, kuid Reggio ühingu liikmeid teades, olin kindel, et inspiratsioonipäev saab olema just täpselt see, mida nimi ütleb. Sisusse süüvimata registreerisin end ära. Ka ürituse toimumise koht, Jakobi 5, oli minu jaoks põnev. Tahtsin ära näha, missugune vastrenoveeritud õppehoone välja näeb. Kohalejõudnuna ei pidanud pettuma, maja oli imeilus ja ettekanded inspireerivad.
Esimene ja kõige pikem ettekanne oli Kati Oravalt visuaalsest lihtsustamisest. Algselt arvasin, et kuna olen koolitusel käinud ja veidi oma tööski visuaalset lihtsustamist kasutanud, kas siis mulle midagi uut ka kõrva hakkab. Hakkas ikka! Kohe algul sai igaüks endale mõeldes analüüsida oma suhteid kaose, kontrolli ja korraga. Mil moel keegi eelistab korda saavutada. Kas läbi kontrolli või läbi kaose. Teadjate (Dee Hock) väidetel on kõikse parem moodus saavutamaks midagi uut kui lubatakse korral tekkida läbi mõõduka kaose. Edasi rääkis Kati inimese supervõimetest, milleks tema arvates on: kujutlusvõime ja joonistamine.
Kujutlusvõime eraldab inimest loomast. Ei ole teada, et loomadest keegi unistaks. Kujutlusvõime üle mõtisklemiseks said saalisolijad küsimuse: “Kas parem kujutlusvõime on lastel või eakatel?”. Vanem inimene on ikka parem kujutleja, sest võime baseerub teadmisel ja kogemusel. Lastel on küll julgust rohkelt oma ideid välja rääkida, kui elukogemust ja teadmisi napib. Kujutlusvõime on tarvilik ka iseenda tuleviku ette kujutamiseks. Visuaalne lihtsustamine aga annab tööriista unistuste täideviimiseks vajalike sammude/etappide kirjapanekuks. Pildilist kirja kasutades koostatud kokkuvõtted/teeviidad on head mõtetega mängimiseks. Aju haarab pilti veidi teisiti kui tihedat teksti. Siin tuleb mängu inimese teine supervõime: joonistamine. Iga inimene, kes oskab pliiatsi kätte võtta ja kriipsu paberile teha, oskab joonistada. Joonistamine on lapse esimene eneseväljendusvahend. Kuid tuleb meeles pidada, et kunstiline joonistamine on erinev teema. Kunstiline joonistamine vajab harjutamist, kuid lihtsalt joonistada oskab igaüks. Visuaalse lihtsustamise kasutamisel on mõistlik järele vaadata nt Kati Orava raamatust või otsida internetist erinevaid lihtsaid sümbolite joonistamise viise. Võib julgelt kasutada juba läbiproovitud viise joonistamiseks, ei ole kellelgi kohustust ise uut sümbolit välja mõelda. Joonistuspagasi suurendamiseks harjutada maha joonistamist!
Päeva teises pooles astusid üles neli õpetajat, kes osalesid augustis 2023 toimunud kirjutamispäeval. Õpetajad jagasid oma kogemusi kirjutamispäevast endast ning sellest, mis täpselt tol korral kirja pandi. Igal õpetajal oli kirjutamiseks mentor, kes suunas ja aitas. Kirjutatud lugudest sai kogemuslugude kogumik “Sada on seal… “, mis on kättesaadav Eesti Reggio Emilia Ühingu veebilehel. Kogumik on täis sügavalt isiklikke lugusid õpetajatelt, kes oma kogemuste kaudu jagavad, kuidas Reggio Emilia pedagoogika mõjutab ja rikastab nii õpetajate kui ka laste elusid.
Päeva lõpetas aruteluring, kuidas Reggio ühing saaks edasi areneda ja õpetajat toetada. Üks väljakäidud idee oli, et võiks teha filmi Reggio Emilia tegevuskultuuri tutvustamiseks. Suures plaanis jäi kõlama mõte, et hea on koos viibida inimestega, kes mõtlevad ja toimetavad igapäevaselt sarnasel moel. Sest nii kurb kui see ka pole, on jätkuvalt on asutusi, kus au sees masstoodangu tiražeerimine ning teistlaadset lähenemist peetakse veidruseks. Oluline on välja tulla oma konnatiigist, sest muidu võib ise samuti konnaks muutuda! Kuna õpetajate tavatööpäev on intensiivne ja tihe, siis on hea veeta päev täiskasvanute seltsis ilma, et keegi jalast kinni hoiaks või varrukast sikutaks!
Aitäh korraldajatele, aitäh esinejatele! Inspiratsiooni oli küllaga!