Hsuan-Hsiu Hung tegi eesti karud koreograafideks

03/31/2025

Märtsikuu viimase reede õhtul, tiheda töönädala lõpus, oli Reggio Ühingu liikmetel võimalus osaleda Hsuan-Hsiu Hung’i töötoas. 

Hsuan on Taiwanist pärit tantsu- ja liikumiskunstnik. BA kraadi omandanud Chicagos, USA-s ning MA kraadi Londonis, UK-s. Hsuan on töötanud kunstiõpetajana Chicagos, Tallinnas ja Taiwanis ning New Yorkis tantsukuntstnikuna. Ta on samuti Qi Gongi treener ja õpetaja. Hetkel õpib ta tundma somaatilist kehatööd (Somatic Bodywork), mis on nö füsioteraapiline liikumine koos psühhonanalüüsiga. Märksõnadeks on liikumine, oma keha tunnetus, tants.

Täpsem info Hsuani kohta on leitav tema kodulehelt (https://www.dancinginart.com).

Töötoa esimeses osas tutvustas Hsuan oma tegemisi kunstiõpetajana ühes Taiwani Reggio Emilia tegevuskultuuri rakendanud eralasteaias. Saime teada, et neil on rühmas 24 last, kes korra nädalas käisid ühe grupina ateljerista juhitud kunstitegevuses. Igal õppeaastal on lasteaias 3 põhiteemat, üks projekt kestab umbes kolm kuud.

Töötoa järgmises osas saime teada, kuidas võiks jooni ja kujundeid uurida läbi liikumise. Soojenduseks Qi Gongist inspireeritud liikumised, mis teadjate sõnul aitavad lülisamba liikuva hoida ning tagada sellega harrastajale igikestev nooruslikkus. Järgnevalt liikusime koos muusikaga ruumis endale sobivalt ringi ning samal ajal joonistasime erinevaid kujundeid ja jooni kasutades selleks erinevaid kehaosi (käed, põlved, küünarnukid, pea, lõug). Muusika muutudes liikusime kord kiiremini, kord aeglasemalt. Seejärel tegime paarisharjutusi, kus algselt üks paariline juhtis kujundite joonistamist ning kaaslane järgis. Seejärel osade vahetus. Lõpuks tuli aga tegutseda nii, et samal ajal paarilised nii järgivad kui juhivad tantsimist/joonistamist. Ehk igaüks pidi leidma viisi, kuidas sõnu kasutamata kaaslasega kokkuleppeid ja koostööd teha. Mõlemal paarilisel oli ülesanne panna tähele, mida tema keha tegevuse ajal tunneb. Harjutuste kompleksi järel toimus arutelu, kuidas kellelgi läks ja mida ta tundis. Kõlama jäi, et tegevuse järgijana suutis osaleja mõelda lisaks kaaslase liigutuste matkimisele ka sellele, et mida keha tundis. Juhi rollis jäädi pigem muusikat kuulama ja lasti muusikal oma liigutusi juhtida, kuid ununes keha tunnete tähele panemine. Uus ja huvitav ning rohkelt emotsioone tekitav oli see osa, kus tuli nii juhtida kui järgida üheaegselt.

Töötoa kolmas osa kandis nime liikumise joonistamine (Movement Drawings). See on Hsuan’i loodud lihtne tantsu kirjapanemise tehnika, mille tegemiseks sai autor inspiratsiooni Rudolf von Labani tantsu ülesmärkimise viisidest. Hsuanil on elust tantsijana kogunenud erinevatest joontest koosnev tantsutähestik, mida ta ise on kasutanud tantsude loomisel. Paberile trükitud tantsutähestik ringi keskel, meie seal ümber istumas, saime ülesandeks välja valida kõige meeldivam sümbol/joon. Seejärel pidime mõttes selle joone järgi mõttes liikumist sooritama. Järgnevalt paluti mõnel julgel oma ideed näidata. Nagu ikka, see on see kõige raskem osa ülesandest täiskasvanud eestlasele.

Seejärel tutvustas Hsuan meile Labani teooriat ja nelja küsimust, mida iga joone kohta küsida võiks:

  1. Keha – milline kehaosa liigub?
  2. Milline on liikumise kvaliteet? Kiire, aeglane, sujuv, äkiline, looklev, nurgeline).
  3. Kujund – kuidas keha muudab kuju ja miks?
  4. Ruum – kuhu keha liigub?

Järgmine ülesanne oli valida üks-kaks joont välja ning koos paarilisega üks tants välja mõelda, arvesse võttes neid nelja küsimust. Tekkis sigin-sagin, väsimus oli juba eelnevate tantsuharjutustega seljatatud, kehastusime koreograafideks ja tantsijateks. Kui oma tants mitmel moel läbi proovitud, proovisime läbi lähedal olijate tantsud. Selgus, et igale tantsukirjale on mitmeid lugemise viise. Naabri käes muutus oma tantsukiri millekski hoopis teiseks. Peagi tekkis hasart proovida, kui palju erinevaid tantse ühest tantsukirjast välja lugeda on võimalik. Palju. Ühest lihtsast joonest oli saanud keeruka saladuse hoidja. Kahjuks sai aga aeg otsa.

Mingil imekombel oli Hsuani töötuba eriliselt energiat tekitav. Kui koolitusele saabujad olid töönädalast väsinud tuhmi pilguga istujad, siis kolm tundi hiljem oli väsimus kadunud ning kodu poole mindi energiast laetuna ja sära silmis. Aitäh, Hsuan! Hea õpetaja juhendamisel saab ühe tunniga ka karust koreograaf. Koolitusel oli noori õpetajaks õppijaid, kellele selline kogemus siduda õppimine ja liikumine oli esmakordne ja silmiavav. Aitäh, Hsuan, meid kõiki inspireerimast!

Nii minu kui teiste osalejate arvates sobivad kõik töötoas läbiproovitud harjutused ja tegevused hästi lasteaialastele. Lastele lihtne, rõõmus ja rohkelt emotsioone tekitav võimalus uurida jooni ja kujundeid läbi tantsulise liikumise. Hsuani tegevustes/harjutustes on sarnaseid jooni Segni Mossi liikumisega seotud kunstitegevustega, kus liikumine aitab pärssida ärevust, mis paljudel tekib joonte tekitamisega. Liikumine, tants ja muusika tõmbavad inimese tähelepanu endale ning siis on vähem mahti mõelda, kas joon tuli õige või vale. Eks meil kõigil on suur tahtmine alati neid õigeid jooni tõmmata, andmata endale aru, et tegelikult on kõik jooned õiged.

Mis muud kui tantsuga läbi elu ja tekitame kõikvõimalikke jooni ning lubame seda ka lastele!

Seotud postitused

Tee õnneni ehk miks meile meeldib sportida?

Tee õnneni ehk miks meile meeldib sportida?

Mõtisklusi Rupert Sheldrake raamatust “Kuidas minna edasi”.  Miks meile meeldib mängida? Miks meile meeldib liikuda? Miks lastele meeldivad liikumine ja mängud? Ilmselt pole palju inimesi, kes mitte kunagi poleks sportinud. Palju on neid, kes on tee spordini leidnud...

read more
Reggio õhtu Helsingis

Reggio õhtu Helsingis

14. novembril käesoleval aastal korraldas Soome Reggio Emilia ühing Helsingis Annantalo nimelises laste- ja noorte kunstikeskuses vestlusõhtu Reggio huvilistele. Oma mõtteid ja kogemusi Reggio Emilia pedagoogilise lähenemise ajaloost, mõjust Soome alusharidusele ning...

read more
Projekt “Värvimaailm ja džungel”

Projekt “Värvimaailm ja džungel”

Värvimaailma teema sisenes meie rühma naaberrühma kaudu. Selgus, et naabritel on väga vahva värvi teema tulekul ning tundus võimatu oma rühma lapsi sinna mitte kaasata. Džungliteema tõusis esile, kuna enamus meie rühma lapsi on sündinud ahvi aastal ning ahv on olnud...

read more